18 sep 2012

Charles Bronson Checklist - Letterboxd

Als film liefhebber heb je vast ook een manier om bij te houden wat je gekeken hebt. Misschien hou je een lijst bij op de computer, heb je een database of hou je het ouderwets bij op papier. Of je doet het online. De Nederlandse site Whatiwatch is daar uitstekend geschikt voor en ook kun je het goed bijhouden op IMDB.

Maar sinds enige tijd is er, wat mij betreft, een nog betere en vooral leukere optie bij gekomen: Letterboxd.com

Letterboxd is ongeveer vergelijkbaar met Whatiwatch maar voegt daar een hele hoop social media achtige functies aan toe, zo is het stukken makkelijker andere gebruikers te volgen en commentaar te leveren op hun reviews. Letterboxd verkeerd nog in de beta fase en je hebt nu nog een uitnodiging nodig om je aan te kunnen melden (en dat is zo gedaan, ik heb trouwens nog drie uitnodigingen over)

Eén van de leukste features van Letterboxd is de List functie. Hiermee maak je simpel je eigen filmlijstjes, een persoonlijke top 10, de beste horrorfilms van 2011, of een checklist van een bepaalde regisseur of acteur. Je kunt makkelijk bijhouden wat je gezien hebt en aantekeningen bij bepaalde films plaatsen. En je kunt je lijst natuurlijk delen met andere gebruikers zodat die weer kunnen reageren of je lijst "liken".


Bekijk bijvoorbeeld deze checklist van Charles Bronson films waar ik op dit moment mee bezig ben zo veel mogelijk van te zien. Op dit moment zit ik slechts op 33%, maar daar wordt aan gewerkt! Als jij ook al een Letterboxd gebruiker bent laat dan even een berichtje achter bij deze lijst. Hier reageren wordt natuurlijk ook gewaardeerd!

Mijn profiel op Letterboxd, en mijn lijsten.



1 opmerking: